O sztukach wszelakich - teatr renesansu

renesans, teatr tej epoki rozwijał się w paru kierunkach i możemy okres ten traktować jako pierwszą nowożytną reformę teatru obejmująca także barok.
renesans, teatr tej epoki rozwijał się w paru kierunkach i możemy okres ten traktować jako pierwszą nowożytną >>> reformę teatru obejmująca także barok.
Kontynuowano formy wypracowane >>>w średniowieczu jak liturgiczne misteria, moralitety rozbudowując ich sceniczny kształt. Duży wpływ na rozwój kultury teatralnej epoki miały >>>teatry szkolne. Studenci, ucząc się praktycznej retoryki, wystawiali spektakle religine, ale sięgnęli też do utworów starożytnych tragików (Seneki Młodszego) i komediopisarzy (Terencjusza, Plauta) wystawiając ich dramaty pod koniec XV w. , m.in. dzięki nim powstawał i dynamicznie rozwijał się >>>dramat humanistów. Absolwenci tych szkół tworzyli >teatry jarmarczne i wystawiali świeckie komedie rybałtowskie (sowizdrzalskie) i >>albertusy (patrz >>komedia).
W związku z rozwojem teatru i jego społecznego znaczenia zaistniała konieczność stworzenia profesjonalnych warunków do prezentowania spektakli. Przestawały wystarczać adaptowane na występy sale pałaców, miejskich ratuszy czy prezentacje w plenerze. Włoscy humaniści, zainteresowani antykiem, zaczęli sięgać do dorobku teatru rzymskiego. Na podstawie wykopalisk a także traktatu Witruwiusza De architektura... (odnalezionego 1414, wyd. 1486) próbowali zrekonstruować sceny tamtego okresu. Początkowo powstała tzw. >>> scena celkowa, terencjuszowska. Miała ona wiele cech późnośredniowiecznej sceny symultanicznej. Wiedza o teatrze starożytnym pozwoliła także A. Palladii zaprojektować i wybudować Teatro Olimpico w Vicenzie (1585).
Dalsza ewolucja >>>architektury teatralnej doprowadziła w 2 poł. XVI w. do powstania  sceny pudełkowej, co było już autonomicznym dorobkiem epoki.
W Hiszpanii i Anglii miejskie budynki teatralne wzorowane były głównie na tawernach – bo w nich najczęściej prezentowano wówczas spektakle.

W Polsce powstało wówczas parę scen >>>teatru dworskiego, wiele tłumaczeń oryginalnych dramatów rzymskich i ich włoskich przeróbek. Jan Kochanowski napisał tragedię Odprawa posłów greckich, którą wystawiono w Ujazdowie w 1578 r.
Dążąc do odtworzenia formy tragedii greckiej stowarzyszenie Cameraty Florenckiej i ich następcy doprowadzili do rozwoju dramatu i wielu form teatru muzycznego i w konsekwencji w 2 poł. XVI w. do narodzin oryginalnego wynalazku epoki >>>
opery. Właśnie dla niej powstała scena pudełkowa wyposażona w dotychczasowe zdobycze w zakresie teatralnej architektury, wyposażenia technicznego i dekoracji.
Zapotrzebowanie na atrakcyjne widowiska doprowadziło do znacznej rozbudowy scenografii (P. Peruzzi, S. Serlio) z zastosowaniem renesansowej perspektywy malarskiej tworząc na pocz. XVI w. dekoracje iluzjonistyczne. 
Oprócz teatru publicznego i dworskiego (tragedie, komedie oraz intermezza i opery) od poł. XVI w. rozwijała się we Włoszech a następnie w całej Europie >>>
komedia dell'arte. W Anglii funkcjonował odrębnie kształtujący się >>>teatr elżbietański, którego dramaturgia będzie miała od romantyzmu znaczący wpływ na teatr europejski.
« powrót
facebook