Statut
STATUT AKADEMII SZTUKI I KULTURY
I. Postanowienia Ogólne
§1
Akademia Sztuki i Kultury (zwana dalej Akademią) prowadzi Stowarzyszenie Sztuka*Edukacja*Promocja (zwane dalej Stowarzyszeniem), zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym po numerem 0000235497.
§2
Akademia działa na podstawie Ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. z 1996, Nr 67, poz. 329 z późniejszymi zmianami) oraz postanowienia Starosty Powiatu Warszawskiego o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych Nr 59/K/99
§3
Terenem działania Akademii jest Miasto Stołeczne Warszawa.
II. Cele Akademii i sposoby ich realizacji
§4
Celem Akademii jest:
- stworzenie środowiska młodych humanistów zainteresowanych pracą nad swoim wszechstronnym rozwojem – intelektualnym, emocjonalnym, etycznym i fizycznym,
- inicjowanie powstawania i prowadzenie własnych międzyszkolnych kół zainteresowań dla dzieci i młodzieży wszystkich szczebli edukacji szkolnej,
- wykształcenie i dokształcenie kadr służących sztuce i organizacji krajowego rynku sztuki,
- podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego młodzieży i dorosłych,
- organizowanie działań zmierzających przeciwdziałaniu bezrobociu i odrzuceniu społecznemu.
- wprowadzanie do praktyki najnowszych metod edukacji i wychowania,
- stworzenie zaplecza organizacyjnego, materialnego i technicznego służących realizacji celów Akademii,
- tworzenie instytucjonalnych ram współpracy i wymiany doświadczeń między placówkami, instytucjami i osobami zajmującymi się szeroko rozumianą humanistyką.
§5
Cele Akademii realizowane będą w szczególności poprzez:
- organizowanie kursów, seminariów, warsztatów, ćwiczeń, wycieczek, zespołów artystycznych itp.
- prowadzenie międzyszkolnych kół zainteresowań w zakresach rozszerzających programy edukacji szkolnej jak też służących rozwijaniu zainteresowań uczestników,
- organizowanie różnorodnych form kształcenia ustawicznego młodzieży i dorosłych służących rozwijaniu ich umiejętności zawodowych w zakresie pracy: wychowawczej w placówkach wychowawczo-oświatowych; dydaktycznej w placówkach oświatowych; animatorów kultury; wydawców i redaktorów; administracyjno-biurowej; wolontariatu; udzielania pierwszej pomocy itp.
- pracę z uzdolnionymi dziećmi i młodzieżą wszystkich stopni edukacji szkolnej,
- organizowanie imprez związanych z realizacją programów w/w form edukacyjnych jak też innych służących realizacji celów Akademii,
- udzielanie stypendiów, nagród, dotacji, zapomóg dla osób, instytucji wyróżniających się aktywnością w zakresie określonym przez cele Akademii,
- prowadzenie działalności informacyjnej,
- inicjowanie i prowadzenie innych form działalności służących celom Akademii.
§6
Akademia rozwija tradycje pedagogiczne i organizacyjne Towarzystwa Uniwersytetów Ludowych Ignacego i Zofii Solarzów, Klubu Promocji Talentów; Towarzystwa Szkół Twórczych oraz Klubu Promocji 21 Społecznego Liceum Ogólnokształcącego.
III. Organizacja Akademii
§ 7
- Siedziba Akademii mieści się w Warszawie przy al. Jana Pawła II 36 c.
- Akademia nie prowadzi działalności zarobkowej – jest instytucją non profit. Jej fundusze w całości są przeznaczone na finansowanie nauczania oraz na pokrywanie kosztów prowadzenia placówek oświatowych Stowarzyszenia. Akademia realizuje autorskie programy jej wykładowców
- Akademia może wydawać zaświadczenia zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 12.10.1993 r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowej i wykształcenia ogólnego dorosłych (Dz. U. Nr 103, poz. 472) .
§8
- Rekrutacja słuchaczy Akademii odbywa się na podstawie zgłoszenia, wypełnienia ankiety oraz opłacenia zajęć spośród:
- osób zainteresowanych podnoszeniem kwalifikacji zawodowej,
- uczniów gimnazjów i szkół średnich.
- Uczniowie 21 Społecznego Liceum Ogólnokształcącego im. Jerzego Grotowskiego są zwolnieni z opłacania zajęć lub opłacają je w ustalonej dla danych zajęć wysokości, którą określa Dyrektor Akademii.
- Szczegółowe zasady współpracy słuchacza i Akademii określone są w informatorach ogólnych, w informatorze zajęć wybranych przez słuchacza. W informatorze zawarty jest program zajęć oraz wysokości i zasady opłacania zajęć.
- Skreślenie słuchacza z listy Akademii może nastąpić:
- przez słuchacza na skutek jego rezygnacji z zajęć,
- przez Akademię na skutek nieopłacania przez niego zajęć przez dwa miesiące.
§9
- Sprawami administracyjnymi kieruje dyrekcja Akademii złożona z Dyrektora, Sekretarki i Księgowego. Strukturę administracyjną Akademii i zasady pracy administracyjnej ustala Dyrektor Akademii.
- Podstawą zarządzania Akademią jest zasada przepływu informacji.
- Księgowość Akademii może być prowadzona przez biuro rachunkowo-księgowe.
- Akademia prowadzi następującą dokumentację:
- karty informacyjne słuchaczy,
- dzienniki zajęć,
- programy zajęć
- karty kadry pedagogicznej (wykładowców) określające ich kwalifikacje
- roczne sprawozdania
IV. Organy Akademii
§10
Organami akademii są:
- Dyrektor Akademii,
- Rada Wykładowców,
- Rada Słuchaczy
§11
- Dyrektor Akademii powoływany jest przez Zarząd Stowarzyszenia i autorsko realizuje założenia statutowe Akademii i uchwały Zarządu Stowarzyszenia odpowiadając przez nim za wyniki dydaktyczno-wychowawcze, organizacyjne i materialne.
- Dyrektor Akademii w szczególności:
- kieruje działalnością Akademii – organizuje jej administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę,
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Akademii i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,
- zatrudnia i zwalnia pracowników merytorycznych, administracyjnych i pomocniczych,
- reprezentuje Akademie na zewnątrz,
- opracowuje szczegółowe plany realizacji założeń statutowych i programowych Akademii,
- opracowuje regulaminy - zasady regulujące życie Akademii,
- kieruje pracami Rady Wykładowców jako jej przewodniczący,
- sprawuje nadzór pedagogiczny,
- decyduje w sprawach przyjęcia słuchaczy do Akademii jak też skreślenia ich z listy słuchaczy.
- Wynagrodzenie Dyrektora określa Zarząd Stowarzyszenia a Dyrektor – wynagrodzenia oraz zakresy obowiązków wszystkich pozostałych pracowników i współpracowników Akademii.
§12
- Rada Wykładowców, w której skład wchodzą wszyscy pracownicy pedagogiczni Akademii, jest ciałem doradczym Dyrektora i wyraża opinie we wszystkich sprawach Akademii, a zwłaszcza:
- rocznych planów pracy,
- wyników klasyfikacji i promocji słuchaczy,
- prowadzenia działalności innowacyjnej,
- pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,
- regulaminów –zasad dotyczących spraw wychowawczo- dydaktycznych.
§13
- Rada Słuchaczy przyjmuje strukturę organizacyjną, zasady, program i plany działania w formie ustalonej przez siebie. Nie mogą być one sprzeczne z celami programowymi Akademii.
- Powoływanie stałych organów mających reprezentować wszystkich słuchaczy jak też grupy zajęciowe odbywa się odpowiednio przez słuchaczy.
- Do kompetencji Rady Słuchaczy należy:
- występowanie z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach Akademii, do wszystkich jej organów,
- organizowanie życia kulturalnego, oświatowego, sportowego, rozrywkowego, ekonomicznego zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi.
V. Prawa I Obowiązki Pracowników Akademii.
§14
- Podstawą zatrudnienia osób są przepisy Kodeksu Pracy (umowa o pracę) oraz Kodeksu Cywilnego (umowa zlecenie lub o dzieło).
- Dla wykładowców Dyrektor Akademii ustala – po zasięgnięciu opinii Rady Wykładowców – Zasady Pracy Wykładowców obowiązujące Wykładowcę przy wykonywaniu wyżej wymienionych umów w Akademii.
- Wykładowca, w ramach przyjętego programu Akademii, decyduje o nauczaniu. Jego praca traktowana jest jako proces twórczy. Akademia dąży do tego, by wykładowcy posiadali jak najwyższe kwalifikacje zawodowe i moralne, nawiązując do tradycji najlepszych polskich szkół. Wykładowca realizuje program nauczania Akademii, ale rozwija go na zasadach pracy autorskiej.
VI. Prawa i obowiązki Słuchacza
§15
- Słuchacz ma prawo i obowiązek realizować cele i zadania Akademii zawarte w §4 i §5 niniejszego Statutu.
- Słuchacz ma prawo do pobierania w Akademii dogłębnej i rzetelnej wiedzy.
- Słuchacz ma prawo do głoszenia na zajęciach swoich poglądów. Dotyczy to zarówno jego światopoglądu jak i interpretacji materiału nauczania.
- Słuchacze mają prawo wprowadzać do Akademii organizacje czy tworzyć inne – o charakterze samorządowym, czy gospodarczym, ale pod pedagogicznym nadzorem.
- Słuchacz ma prawo do opieki i pomocy ze strony wychowawców i Dyrekcji Akademii w sytuacji, gdy występuje w obronie praw Słuchaczy.
- Słuchacz ma prawo do pomocy w uzyskiwaniu nadprogramowej wiedzy i pomocy w samokształceniu.
- Słuchacz ma prawo do swobodnego wyboru zajęć, ale po podjęciu decyzji o uczęszczaniu na nie, musi realizować ich program.
- Słuchacz ma prawo do sprawiedliwej oceny w tym także do recenzji, uzasadnienia oceny pracy pisemnej czy odpowiedzi ustnej.
- Terminy oraz zakres sprawdzianów, egzaminów muszą być zaplanowane w programie cyklu zajęć.
- Słuchacz ma obowiązek zachowywać się tak, by nie zakłócać normalnego toku zajęć czy innych form edukacji i wychowania – czyli powinien wzorowo realizować zasady kultury pracy i zachowania.
- Słuchacz ma prawo znać wszystkie regulaminy i zarządzenia dotyczące życia Akademii. Obowiązany jest do przestrzegania ich. Ma prawo domagać się ich realizacji.
VII. Finanse Akademii
§16
- Środki finansowe Akademii gromadzone są na subkoncie Stowarzyszenia.
- Na fundusze Akademii składają się:
- opłaty za naukę,
- darowizny, wpisowe,
- dotacje budżetowe, dotacje Stowarzyszenia; celowe lub inne,
- zapisy, spadki,
- dochody z działalności gospodarczej Stowarzyszenia itp.
§17
Akademia powinna dążyć do minimalizowania kosztów ponoszonych przez słuchaczy czy ich rodziców w miarę możliwości udzielając zniżek stypendialnych czesnego. Przyznając zniżki czesnego należy wiązać je z wynikami nauki i zaangażowaniem słuchacza w życie Akademii.
VIII. Postanowienia Końcowe
§18
Dla realizacji swych celów Akademia może zawierać porozumienia z krajowymi i zagranicznymi instytucjami, organizacjami i osobami.
§19
Statut Akademii zatwierdza Zarząd Stowarzyszenia większością głosów.
§20
- Decyzję o likwidacji Akademii podejmuje kwalifikowaną większością głosów – z co najmniej sześciomiesięcznym wypowiedzeniem – Walne Zgromadzenia Stowarzyszenia. Zarząd Stowarzyszenia niezwłocznie powiadamia o zamiarze i przyczynach likwidacji placówki organ nadzorujący Akademię, Starostwo Powiatu Warszawskiego, rodziców, uczniów, pracowników i współpracowników.
- Majątek pozostały po likwidacji Akademii przeznaczony może być jedynie na cele określone w Statucie Stowarzyszenia i zgodnie z uchwałą Walnego Zgromadzenia stanowiącego o rozwiązaniu Akademii.
§21
Statut wchodzi w życie z dniem 26 maja 2007 roku.