Studium dla redaktorów książek
Polskie Towarzystwo Wydawców Książek, posiadające osobowość prawną, zajmuje się działalnością szkoleniową od blisko 50 lat. Krzewienie wiedzy fachowej i podnoszenie poziomu etyczno-zawodowego kadr wydawniczych, realizowane poprzez szkolenie zawodowe, jest jednym z głównych celów Towarzystwa.
Szkolenie ma charakter praktyczno-zawodowy, a program kursów obejmuje zarówno zagadnienia ogólnowydawnicze, jak i zajęcia warsztatowe. Kursy przeznaczone są dla osób rozpoczynających pracę w wydawnictwie, a także dla tych, którzy pragną zdobyć nowe kwalifikacje lub poszerzyć dotychczasowe.
Na seminaria tematyczne zapraszamy redaktorów, szefów firm wydawniczych, pracowników działów marketingu i public relations, twórców serwisów internetowych, tłumaczy oraz inne osoby zajmujące się m.in. problematyką prawa własności intelektualnej.
Członkowie PTWK mają pierwszeństwo uczestnictwa w szkoleniu, jak również bonifikatę w opłatach
za kursy.
Słuchacze otrzymują zaświadczenia o ukończeniu szkolenia.
Szkolenia odbywają się dwa razy w roku w terminach: styczeń – czerwiec oraz wrzesień – grudzień.
I. Kurs redakcji merytorycznej (118 godz.).
Zajęcia odbywają się: - I grupa (poniedziałki i środy – 17:00–21:00)
- II grupa (wtorki i czwartki – 17:00–21:00)
- III grupa (sobota – 10:00–17:15 i niedziela – 09:00–16:15)
Program obejmuje m.in.:
podstawy edytorstwa; kulturę języka polskiego; korektę; redakcję różnych tekstów m.in.: literatury pięknej, popularnonaukowej i encyklopedii, tekstów matematycznych; rolę i zadania redaktora prowadzącego / inicjującego we współczesnym wydawnictwie; indeksy, przypisy, bibliografię; grafikę książkową; podstawy redakcji technicznej; podstawy grafiki, grafiki komputerowej i poligrafii; prawo autorskie; reklamę książkową.
II. Kurs redakcji technicznej (95 godz.).
Zajęcia odbywają się w soboty i niedziele (10:00-14:15). W programie m.in.:
grafika książkowa, czasopisma i plakatu; techniki drukowania; podział i klasyfikacja papierów; przygotowanie maszynopisu do składu; adiustacja tekstu głównego i materiałów uzupełniających; opracowanie techniczne wydawnictw specjalistycznych; procesy korektorskie; kalkulacja wydawnicza i poligraficzna; zajęcia praktyczne; pracownia komputerowa i multimedialna z wykorzystaniem programów Word, InDesing, Corel, Photoshop.
Wykładowcami są najlepsi specjaliści i praktycy branży wydawniczej oraz prawa autorskiego, językoznawcy i znani graficy książkowi.
- Kurs korekty wydawniczej – (30 godz.) – zajęcia (3 kolejne soboty i niedziele, w godz. 10:00–14:10) prowadzone przez specjalistę od korekty Marię Aleksandrow. W programie m. in.:
rola korekty w procesie wydawniczym: podstawowe wiadomości z zakresu edytorstwa; podstawowe miary typograficzne; maszynopis wydawniczy i jego adiustacja; znaki korektorskie; rodzaje korekt: korekta własna (domowa) drukarni; korekta autorska; korekta techniczna; korekta redakcyjna; fazy prac korektorskich: korekta szpaltowa, korekta kolumnowa, rewizja, errata; technika prowadzenia korekty; zagadnienia poprawności językowej.
- Kurs dla redaktorów prowadzących /inicjujących i wydawców/ – (32 godz.) – zajęcia (2 kolejne soboty
w godz. 10:00–17:00 i niedziele, w godz. 09:00–16:00) prowadzone są przez:
Annę Kędziorek – byłą kierownik samodzielnej i samofinansującej się red. filologii obcych a następnie redaktora naczelnego red. humanistycznej w PWN będącą równocześnie redaktorem inicjującym i prowadzącym filologii obcych oraz wykładowczynią z przedmiotu „Wstęp do współczesnego edytorstwa” na specjalizacji edytorskiej
w Instytucie Historii UW. Jest specjalistką w zakresie tworzenia i realizacji długofalowych strategii wydawniczych oraz planów wydawniczych, zarządzania procesem wydawniczym, wprowadzania nowych technologii na rynek wydawniczy i tworzenia umów autorskich;
Aldonę Zawadzką – współwłaścicielkę Wydawnictwa „Jeden Świat” i wieloletnią wykładowczynię marketingu wydawniczego oraz zarządzania: strategicznego i wydawnictwem, finansami przedsiębiorstwa na kursach PTWK oraz
adw. Wojciecha Orżewskiego – autor wielu publikacji dotyczących prawa autorskiego m.in.: Elementy prawa w działalności wydawniczej, Reklama i prawo, Prawo w mediach, Fotograf, fotografia, prawo, wieloletni wykładowcy prawa autorskiego i praw pokrewnych na kursach PTWK.
W programie m.in.:
konstruowanie planu wydawniczego; przygotowanie publikacji do wprowadzenia do planu; pozyskiwanie funduszy na działalność wydawniczą – przygotowywanie aplikacji; wybrane zagadnienia z marketingu wydawniczego; podstawy prawa autorskiego; umowy wydawnicze (rodzaje, zawartość, konsekwencje prawne); praca z maszynopisem od momentu złożenia pracy przez autora do egzemplarza sygnalnego; etyka zawodu redaktora (sylwetka redaktora prowadzącego).
- Seminarium z kultury języka polskiego (24 godz.) – poprawność językowa w pisanych tekstach współczesnej polszczyzny m.in. dla redaktorów, korektorów, tłumaczy.
Pięciogodzinne zajęcia (2 kolejne soboty i niedziele, w godzinach 10:00–15.15) składają się z wykładu i ćwiczeń nad konkretnymi tekstami przygotowanymi przez prowadzących: dr Iwonę Burkacką lub dr Michała Wiśnickiego z Instytutu Języka Polskiego Uniwersytetu Warszawskiego. W programie m.in.:
podstawowe pojęcia kultury języka (typy błędów), najnowsze tendencje we fleksji, odmiana imion i nazwisk polskich i obcych (fleksyjne i ortograficzne trudności w odmianie nazwisk obcych), poprawność składniowa, poprawność słowotwórcza (neologizmy), zagadnienia leksykalne (frazeologia, metafora w tekstach użytkowych), poprawność stylistyczna, ortografia, interpunkcja i zasady dzielenia wyrazów, tendencje rozwojowe współczesnej polszczyzny.
- Seminarium z prawa autorskiego (20 godz.) – zajęcia (2 kolejne soboty i niedziele, w godz. 10:00–14:15) prowadzone przez adwokata Wojciecha Orżewskiego (wieloletniego wykładowcy prawa autorskiego i praw pokrewnych na kursach PTWK), podczas którego szczegółowo zostanie omówione prawo autorskie, elementy praw prasowego oraz nowości w przepisach i orzecznictwie sądów, zaś uczestnicy szkolenia mogą uzyskać wyczerpujące wyjaśnienia dotyczące interesujących ich kwestii szczegółowych związanych z prawem autorskim, wydawaniem książek i ochroną własności intelektualnej.
- Seminarium z marketingu wydawniczego i reklamy (16 godz.) – zajęcia (sobota i niedziela,
w godz. 10:00–17.15) prowadzone są przez Aldonę Zawadzką i adwokata Wojciecha Orżewskiego.
W programie m.in.:
funkcje i elementy marketingu; założenia i struktura planu marketingowego (wybrane modele analizy strategicznej); polityka cenowa przedsiębiorstwa: tworzenie kalkulacji wydawniczych, strategie cenowe (metody wyznaczania cen); podstawowe kanały dystrybucji; podstawowe instrumenty promocji (promotion-mix); planowanie i metody określania budżetu promocyjnego; jak zaplanować skuteczną kampanię reklamową? (założenia, budżetowanie); elementy negocjacji handlowych; zasady tworzenia tekstów reklamowych; ćwiczenia językowe; prawo autorskie
w marketingu wydawniczym i promocji.
Szczegółowe informacje o kursach i seminariach można uzyskać w Biurze PTWK
oraz na stronie internetowej www.ptwk.pl
Polskie Towarzystwo Wydawców Książek
00-116 Warszawa, ul. Świętokrzyska 30 lok. 156
tel./fax (22) 850 34 76, tel. (22) 407 77 30
e-mail: ptwk@wp.pl; www.ptwk.pl
Studium Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek
wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych Miasta Stołecznego Warszawy nr 116/K/93[1]
wpis do rejestru instytucji szkoleniowych Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Warszawie nr 2.14/00288/2008