O sztukach wszelakich - teatr romantyzmu

romantyzm, teatr tego okresu był sprzężony z romantyczną myślą poetów i dramatem romantycznym ukształtowanym w opozycji do reguł klasycystycznych.
romantyzm, teatr tego okresu był sprzężony z romantyczną myślą poetów i > dramatem romantycznym ukształtowanym w opozycji do reguł klasycystycznych, oraz nawiązywał do >teatru elżbietańskiego (a zwłaszcza do dzieł Szekspira), hiszpańskiego (Lope de Vega, Calderón de la Barca) i >melodramatu. Zapowiedzią formy a zwłaszcza przesłania ideowego romantyzmu był dramat Zbójcy Fryderyka Schillera wyst. 1781. Twórcy dążyli do ukazania bohatera, który w poszukiwaniu swego miejsca we wszechświecie prowadzi wieczną podróż, także w głąb siebie; często ucieka od siebie samego, należy do tzw. ludzi zbędnych; buntuje się przeciw wszystkiemu a celem często jest złamanie szyfru księgi dziejów, który pozwoliłby mu poznać mechanizmy historii i prawdę o człowieku i społeczeństwie. Dramat zaczął być traktowany jako dzieło łączące w sobie poezję, malarstwo, muzykę, aktorstwo a zadaniem teatru było umożliwienie zrealizowania na scenie tych ambitnych planów dramaturga i jego bohatera romantycznego.
Takiego teatru oczekiwała też masowa widownia teatralna snobująca się na chodzenie do teatru. Zaczęły więc powstawać przedsiębiorstwa teatralalne nastawione na komercję. Budowano teatry zaspakajające potrzeby każdego widza - arystokracji, intelektualistów, mieszczan i robotników - dostosowując 
> widownię i ceny biletów do indywidualnych możliwości finansowych; rozbudowano loże i hole z licznymi barami i palarniami. Oczywiście najważniejsza była >scena, której wyposażenie techniczne musiało umożliwić twórcom zrealizowanie każdego pomysłu inscenizacyjnego. Tu skorzystano z dorobku budynków operowych instalując liczne zapadnie, obszerne kulisy boczne i górne umożliwiające błyskawiczne zmiany dekoracji, obserwowane przez widzów (tzw. zmiana otwarta), jak też wprowadzono w tym okresie spuszczane kurtyny między aktami (1928-50) w celu zwiększenia efektu w odbiorze całkowitej zmiany dekoracji. Rewolucją było jednak wprowadzenie regulowanego >oświetlenia gazowego (1822), które umożliwiało wygaszanie widowni, tworząc ze sceny „pole hipnotyczne” odcinające aktora i świat przedstawiony od widza, czyli przygotowujące dla teatru realistycznego konwencję > czwartej ściany. Takie wymogi spełniały teatry miejskie w Paryżu > Cyrk Olimpijski (Cirque Olympique), Porte-Sainte-Martin, Opera a także od 1825 > Comédie Française i inne teatry powstające w całej europie i USA.
Przełomowe znaczenie miało wystawienie Hernaniego Victora Hugo 1830, z dekoracjami P.L. Cicériego, które zapoczątkowało nowy rodzaj scenicznego malarstwa, m.in. nastąpiło rozbicie symetrii dekoracji, wprowadzając perspektywę skośną, używano silnych 
>reflektorów punktowych czy podświetlano horyzont wykonywany techniką >dioramy L.J. Daguerre'a.
Od epoki romantyzmu widowiska sceniczne zaczęły ukazywać obraz epoki, środowiska z wiernością historyczna i geograficzną (orientalizm) wprowadzając tzw. koloryt lokalny, miały atrakcyjnie pokazywać zjawiska natury w ich wielkości i rozmaitości. Oto przykład kolejnych scen zadysponowanych przez dekoratora: „Pustelnia na wschodzie; wnętrze wulkanu; ponury zamek w ośnieżonym parku; wnętrze wspaniałego parku; romantyczny zakątek wiejski wśród pól; świątynia niebieska, której złote schody błyszczą w promieniach olśniewającego słońca”. Nie ulega wątpliwości, że większość produkcji było wątpliwej jakości, gdzie przeważały widowiska typu 
> feerie. Mówiło się, np. że „tragedie tworzone są dla kobiet, melodramat dla tłumu a komedie dla intelektualistów”.
Specjalistami od dramatów obyczajowych i historycznych byli m.in.: Victor Hugo, Aleksander Dumas-ojciec, A. de Vigny; melodramaty historyczne, egzotyczne pisał R.Ch. de Pixérecourt; postulaty teatru romantycznego najpełniej realizowała opera (Roberta Diabła G. Meyerbeera wyst 1831 z dekoracjami Cicéri, Wilhelm Tell G. Rossiniego 1829, Łucja z Lammermooru G. Donizettiego 1835, Faust Ch.F. Gounoda 1859)
i balet, które w najdoskonalszy sposób łączyły średniowieczne legendy, baśń, świat fantazji z elementami ludowymi i historyzmem.
Rewolucyjne zmiany dotyczyły kostiumu - miał być adekwatny dla granej postaci, czyli dokładnie określać jej wiek, charakter, pochodzenie, sytuację majątkową, co z trudem akceptowały, zwłaszcza aktorki. Wprawdzie aktorzy ciągle sami decydowali o teatralnym charakterze postaci, którą przedstawiali, o interpretacji tekstu, o grze, ale praca nad przedstawieniem wymagała już nowej organizacji; powstało stanowisko inscenizatora (franc. metteur en scčne), nie znane dotąd w teatrze - odpowiadał on za rodzaj dekoracji oraz usytuowanie aktorów i statystów na scenie, co zapowiadało przyjście w XX w. reżysera.
Rozkwit sceny romant. nastąpił w latach 30. XIX w. W Niemczech reformatorskie inspiracje wnieśli m.in. L. Tieck, K.L. Immermann (1834–38 dyr.
Stadttheater), plastycy O. Schirmer, O. Hildebrand. Wymienić trzeba J.W. Goethego, który w swoim teatrze niewiele wniósł do romantycznych inscenizacji, ale jego Faust pisany 1806-32 jest najwybitniejszą realizacji idei romantycznych w teatrze i dramaturgii.
Można przyjąć, że romantyzm to pierwsza w historii teatru epoka gwiazd, które do teatru ściągały tłumy fanów, m.in. aktorzy angielscy: D.
Garrick, Ch. Kemble, E. Kean, W.Ch. Macredy, których interpretacje ról szekspirowskich przeszły do historii.
Teatr silnie oddziaływał na świadomość zbiorową; premiera opery F. Aubera Niema z Portici dała 1830 w Brukseli bezpośredni sygnał do rewolucji belgijskiej.
Teatr romantyczny sięgał też do form kameralnych tworząc teatr psychologiczny, intymnych spotkań w niewielkich salach bez zmiennej dekoracji; takimi dramaturgami byli m.in. Cyprian Kamil Norwid (Za kulisami, Pierścień wielkiej damy 1872), A. de Musset (Nie igra się z miłością,
modny w XVIII w. gatunek literacki - ilustrowania przysłów, czy Spectacle dans un fauteuil. dramaty wręcz nie przeznaczony na scenę).
W Polsce teatry po klęsce powstania listopadowego 1830–31 działały prężnie głównie w Krakowie, Lwowie i Warszawie. Tylko niektóre budynki były w stanie wystawić repertuar romantyczny (
>Teatr Wielki i jej sceny Opera i >Teatr Rozmaitości). Inscenizacjom tym nie sprzyjała sytuacja polityczna – na wiele lat w Warszawie zakazano wystawiania polskich dramatów romantycznych a nawet tragedii Szekspira. Popularnością cieszyły się utwory Aleksandra Fredry i  J. Korzeniowskiego a zwłaszcza spektakle operowe w Teatrze Wielkim, w którym wyst. Halki Stanisława Moniuszki 1858 uznano za jeden z najciekawszych przejawów polskiego romantyzmu na scenie i spełnienie dążeń do powstania polskiego widowiska romantycznego. Przebywający na emigracji: A. Mickiewicz, J. Słowacki, Z. Krasiński, C.K. Norwid byli aktywnymi uczestnikami zwłaszcza paryskiego życia teatralnego i swoje dramaty pisali pod kątem możliwości, np. Cyrku Olimpijskiego; nie widzieli jednak za niemożliwą współpracę z polskim teatrem pod zaborami. Mickiewicz, jako wykładowca w Collège de France, Lekcji XVI 1843 sformułował założenia polskiego teatru romantycznego - był to manifest teatru przyszłości, wysoko sytuujący narodowe, społeczne i artystyczne funkcje teatru. Polski teatr romantyczny zaistniał na polskich scenach dopiero na przełomie XIX i XX w. i historia ich inscenizacji miała pierwszorzędne znaczenie dla rozwoju rozwoju polskiej sztuki teatralnej.

M.A. Allevy-Viala Inscenizacja romantyczna we Francji, Warszawa 1958; „Pamiętnik Teatralny” 1959 z. 1/3 (zeszyt monograficzny Polski teatr romantyczny).
« powrót
facebook