O sztukach wszelakich - montaż kreacyjny
montaż kreacyjny, inaczej: intelektualny, skojarzeniowy, konstruktywny, polifoniczny, metaforyczny. montaż kreacyjny, inaczej: intelektualny, skojarzeniowy, konstruktywny, polifoniczny, metaforyczny, służy wzbogacaniu świadomości widza o pewne treści, nie zawierające się wewnątrz samych obrazów wizualno-dźwiękowych, ale wynikające z wzajemnych stosunków jednych do drugich; wykorzystuje technikę tworzenia > figur retorycznych, czyli zestawiania elementów na zasadzie antytez, analogii, polifonii, leitmotivu. Teoretyczne podstawy montazu kreacyjnego sformułowali Rosjanie W. Pudowkin, S. Eisenstejn, L. Kuleszow, Dz. Wiertow. Przeprowadzali liczne doświadczenia i efekty wprowadzali do swoich filmów; W. Pudowkin sformułował (1923) zasady montażu dla potrzeb teatru i filmu jako tzw. montaż atrakcji, gdzie celem jest wstrząsnąć widzem obrazami agresywnymi, gwałtownymi, pełnymi ekspresji, przemocy, okrucieństwa i skontrastować je momentami, elementami wyciszenia i spokoju – zgodnie z psychologicznym doświadczeniem i matematyczną dokładnością (>zasada złotego cięcia).
« powrót