O sztukach wszelakich - Meiningeńczycy

Meiningeńczycy, jeden z najważniejszych zespołów teatralnych w dziejach teatru.

Meiningeńczycy [niem.], teatr w księstwie Sachsen-Meiningen (Turyngia), jeden z najważniejszych > zespołów teatralnych w dziejach teatru (1860-1908).

Założony przez księcia Jerzego II, znającego zasady reżyserii, autora szkiców inscenizacyjnych i kostiumowych; z reż.
Ludwigiem Chronegk’iem (od 1873-90) zreformowali sposób inscenizacji inspirując przyszłych twórców Wielkiej Reformy Teatru.

Początkowo zwracali uwagę na autentyzm scenografii (dekoracji, kostiumów, gry świateł i efektów kolorystycznych). „Nie ma tu owych nędznych prześcieradeł imitujących wszędzie togi – pisał współczesny krytyk niemiecki o inscenizacji tragedii antycznej – nie ma nowocześnie ufryzowanych główek kobiecych z kokami, nie ma średniowiecznych lanc i halabard udających broń legionów, wszystko, łącznie z latarnią w namiocie Brutusa, z głową na płaszczu Cezara, nosi charakter antyczny”. Ten rodzaj scenografii nazywa się antykwarycznym.

Kolejnym krokiem było:

  • tworzenie zespołu współodpowiedzialnego za poziom przedstawień;
  • każdy spektakl przygotowywano długo i starannie, podporządkowując wszystkie jego elementy naczelnej idei widowiska;
  • nie było podziału aktorów na gwiazdy (choć takie w zespole były: J. Kainz, M. Grube, A. Linder, E. Franz – żona Jerzego II) i statystów;
  • przyjęli, że dziś aktor gra rolę pierwszoplanową, jutro epizodyczną;
  • imponujące były sceny masowe, z udziałem wielu statystów.

Meiningeńczycy występowali w 38 miastach Europy (1885 w Warszawie) i Ameryki, dając 2591 przedstawień. Przyczynili się do upowszechnienia realistycznej koncepcji inscenizacji i tzw. antykwarycznej scenografii, a zwłaszcza do zrewidowania koncepcji teatralnego zespołu artystycznego.

« powrót
facebook