O sztukach wszelakich - film religijny

film religijny, nawiązuje do tematów związanych z daną religią.

film religijny, nawiązuje do tematów związanych z daną religią; filmy religijne o tematyce chrześcijańskiej obecne są w kinie od filmu Życie i męka Chrystusa Luisa Lumière’a 1897; najpopularniejszy jest podgatunek, tzw. film biblijny przedstawiający tylko wydarzenia ze Starego lub Nowego Testamentu jak np. Jezus z Nazaretu S. Olcotta 1912 i F. Zeffirelli’ego 1977; Dziesięcioro przykazań C. B. DeMille’a 1923 i 56; Jezus Christ Superstar M. Jewisona 1973; Pasja M. Gibsona 2003. Na ekranach pojawiają się też filmy hagiograficzne jak np. Brat Słońce, Siostra Księżyc F. Zeffirelliego 1972, Proces Joanny D’Arc C. T. Dreyera 1928; Faustyna J. Łukaszewicza 1994; ukazujące osobowości Kościoła jak np. Zabić księdza A. Holland 1987 (o ks. J. Popiełuszce), Karol – Historia człowieka, który został papieżem G. Battiato 2005; mówiące o artystach Andriej Rublow A. Tarkowskiego 1969; o początkach chrześcijaństwa Quo vadis E. Guazzoni 1912 (Włochy); M. LeRoy 1951 (USA); F. Rossi 1985 (USA - serial telewizyjny); Jerzy Kawalerowicz 2001; o wartościach chrześcijańskich w życiu codziennym jak np. cykl Dekalog 1988-89 Krzysztof Kieślowski czy > film kryminalny Siedem 1995. Pewną, kontrowersyjną odmianą filmu religijnego są horrory podejmujące tematy walki z diabłem jak np. Egzorcysta W. Friedkina 1973, Omen R. Donnera 1976.

Żydowskie filmy religijne obecne są na ekranach od Na zdrowie K. Hansena, A. Maitre 1911; do II w. światowej. produkowały je żydowskie wytwórnie w Rosji, ZSRR, Polsce, Rumunii, USA i Izraelu. Grane były głównie w języku jidysz najczęściej łącząc wykładnię zasad wiary ze współczesną tematykę obyczajową, przeważnie w formie melodramatów rodzinnych, filmów muzycznych, m.in. Żydowski król B. Tomaszewski 1935, Tewie mleczarz M. Schwartza 1939, Fanny i Aleksander Ingmara Bergmana 1982, o tradycjach żydowskich, jak np. Skrzypek na dachu N. Jawisona 1971 Austeria Jerzego Kawalerowicza 1982.

Islamskie filmy religijne tworzone są przez kinematografie krajów arabskich, mają charakter edukacyjny i adresowane są głównie do szkół.

Co jakiś czas pojawiają się filmy historyczne uwypuklające wartości i obyczaje religijne w tamtych cywilizacjach jak np. Faraon Jerzego Kawalerowicza 1965, Mały Wielki Człowiek A. Penna 1970, Stara baśń Jerzego Hoffmana 2003, Troja W. Petersena 2004.


Poszukiwanie i degradowanie sacrum w kinie, red. M. Przylipiak i K. Kornacki, Gdańsk 2002; N. Gross, Film żydowski w Polsce, Kraków 2002.
« powrót
facebook