O sztukach wszelakich - fantastyka naukowa

fantastyka naukowa, ukazują zjawiska lub zdarzenia z kręgu fantastyki a także wydarzenia wynikające z futurystycznie ukazanego postępu naukowo-technicznego.

fantastyka naukowa, science fiction, SF, s.f., filmy f.-n. ukazują zjawiska lub zdarzenia z kręgu >fantastyki a także wydarzenia wynikające z futurystycznie ukazanego postępu naukowo-technicznego jak podróże w czasie, międzygalaktyczne, spotkania z kosmitami, losy Ziemi, ludzkości po konflikcie nuklearnym, katastrofy ekologiczne i. in.. Początkowo twórcy adaptowali powieści m. in. J. Verne’a i H.G. Wellsa, np.: Podróż na księżyc, reż. G. Mélies 1902, Wojna światów, reż. B. Haskin 1953, a w radio Orson Welles, 20 000 mil podmorskiej żeglugi, reż. R. Fleischer 1954, Wehikuł czasu, reż. G. Pal 1960, następnie powstawały oryginalne scenariusze wprowadzające konwencje z niemal wszystkich gatunków i rodzajów filmowych a także pogłębiając (niekiedy) wymowę intelektualną i moralną przekazu, stając się odbiciem niepokojów naszych czasów m.in. w: Zemsta kosmosu, reż. V. Guest 1955, 2001- Odyseja kosmiczna, reż. S. Kubrik 1968, Solaris, reż. A. Tarkowski 1972, Obcy - ósmy pasażer Nostromo, reż. R. Scott 1979, czy S. Spielberga Bliskie spotkania trzeciego stopnia 1977, E.T. 1982, cykl Indiana Jones, Park Jurajski. W latach 70-80 powstała tzw. space opera, odmiana filmu awanturniczo-przygodowego, gdzie akcja rozgrywa się w przestrzeni kosmicznej, np. filmowa trylogia: Gwiezdne wojny, reż. G. Lucasa 1977, Imperium kontratakuje, reż. I. Kershner 1980, Powrót Jedi, reż. R. Marquanda 1983; po tematy sięgano też do komiksów (Cień, Batman, Superman). W Polsce m.in.: Piotr Szulkin (Wojna światów, O-bi, O-ba, Ga-ga, Chwała bohaterom), Juliusz Machulski (Seksmisja), Andrzej Żuławski (Na Srebrnym Globie).


A. Kołodyński, Dziedzictwo wyobraźni, Warszawa 1989; K. Loska, A. Pitrus, 100 filmów scence fiction, Kraków 2000
« powrót
facebook