O sztukach wszelakich - efekt obcości

efekt obcości, podstawowa kategoria estetyki Bertolda Brechta opowiadającego się przeciwko iluzjonizmowi właściwemu dla sztuki realistycznej.

efekt obcości, podstawowa kategoria estetyki Bertolda Brechta opowiadającego się przeciwko >iluzjonizmowi właściwemu dla sztuki realistycznej, dążył w teorii i praktyce do „oczyszczenia sceny i widowni z wszelkiej magii”, co miało ułatwić widzowi stworzyć intelektualny dystans i ideową ocenę problemów ukazywanych w sztuce. „Aby wytworzyć efekt obcości aktor musi zrezygnować z całkowitego przekształcenia się w postać sceniczną. Pokazuje on postać, cytuje tekst, powtarza jakieś rzeczywiste zdarzenie. Widz nie jest bez reszty porwany przez aktora, nie jest wtrącany w fatalistyczny nastrój wobec przedstawionego losu”. Mimo, że aktor > gra z dystansem, to jednak, nie może pozostać obojętny wobec roli, „stan uczuciowy [aktora] musi wystąpić na zewnątrz, wyzwolić się, ażeby mógł ulec wyolbrzymieniu. Szczególna elegancja, siła i wdzięk gestu wywołują efekt obcości”. Przykładem idealnego zastosowania efektu obcości było dla Brechta aktorstwo Wschodu, np. Chińskie.

« powrót
facebook