O sztukach wszelakich - dramat
dramat, rodzaj literacki obejmujący dzieła o konstrukcji fabularnej, przeznaczone do odegrania przez aktorów na scenie.
dramat, rodzaj literacki obejmujący dzieła o konstrukcji fabularnej, przeznaczone do odegrania przez aktorów na scenie. Fabuła konstruowana jest poprzez szereg następujących po sobie wypowiedzi postaci w mowie niezależnej, w efekcie czego czas akcji i czas odbioru są z sobą zgodne. Dramat narodził się z działania, które dostosowywało do swoich potrzeb formę literacką, ale także forma teatralna nagina się do ideowych przesłanek tekstu. Dramat można analizować jako dzieło literackie (→ literacka teoria dramatu) lub jako scenariusz, partyturę teatralną (→ teatralna teoria dramatu). Do zasadniczego tekstu dramatu zalicza się kwestie wypowiadane przez postaci w formie dialogu, monologu, tyrad i adresów do publiczności. Tekstem pobocznym są → didaskalia. Spoiwem jest świat przedstawiony koncentrujący się wokół akcji modelowanej przez konflikt lub intrygę, które dotyczą gł. bohaterów, drugoplanowych i epizodycznych, charakteryzowanych przez ich słowa i czyny. Zasady kompozycyjne d. zmieniały się na przestrzeni wieków. Współcz. tekst dramatu dzieli się na akty, sceny i odsłony. Podział ten wywodzi się w prostej linii z dramatu → antycznego. W średniowieczu d. narodził się powtórnie. Nie był związany z tradycją antyczną, ale poprzez silne zabarwienie rel. wpisywał się w nurt obrzędów, których celem było wywołanie u wiernych emocji i rozbudzenie w nich potrzeby edukacji religijnej. Taką funkcję spełniał → dramat liturgiczny oraz gatunki z niego wyrosłe: misterium, miracle, moralitet, dialogi. Do rozwoju nowego d. przyczyniły się intermedia i farsy. W programach wszystkich szkół epoki renesansu znajdowała się → retoryka i edukacja teatr., co podniosło kulturę artyst. i przyczyniło się do powstania misteriów i moralitetów pisanych ze znajomością formy teatr., a także odrodzenia się w konwencji → dramatu humanistycznego klas. tragedii ubranej w realia epoki (Odprawa posłów greckich J. Kochanowskiego). Okres baroku miał znaczny wpływ na rozwój d. Wraz z powstaniem w XVI-XVII w. → opery tekst dialogów i monologów przekształcił się w → libretto. Znaczna jego część była przeznaczona do wykonania w formie recytatywów, melorecytacji, arii oraz partii chóralnych właściwych dla nowoż. teatru muzycznego. Aby teksty i melodia były słyszalne, poprawiono akustykę budynku, wracając do koncepcji → odeonu. Scena pudełkowa umożliwiła realizację zaprojektowanych w d. muzycznym wizji scenografii iluzjonistycznej. Komedia dell’arte przyczyniła się do powstania d. z improwizowaną akcją sceniczną w formie intrygi, którą realizowały skonwencjonalizowane postaci. Pewne elementy teatru improwizowanego zawierała także komedia rybałtowska i albertusy. D. elżbietański w Anglii charakteryzuje się szczególną różnorodnością. Londyńskie teatry ograniczały możliwości rozbudowywania dekoracji, co widoczne jest w tekstach d. — bohaterowie kreują przestrzeń, słowami pobudzając wyobraźnię wizualną ówczesnych widzów. W XVI-XVII w. dramat ang. (Ch. Marlow, W. Szekspir) i hiszp. (F. Lope de Vega, P. Calderón de la Barca) przełamał kanon dramaturgii klasycystycznej. W tym samym czasie we Francji, za sprawą P. Corneille’a i J. Racine’a, powróciła forma antycznej tragedii. Swoistą syntezą elementów tradycji antycznej, formy lud. i → komedii dell’arte są komedie Moliera. W tym okresie powstała nowoż. tragikomedia, a następnie w XVIII w. drama mieszczańska i melodramat, przyczyniając się m.in. do ukształtowania w XIX w. pojęcia d. jako utworu literackiego z dominacją dialogu. Tak też zaczęto nazywać każdą sztukę teatralną. → Dramat romantyczny (V. Hugo, A. de Musset, A. Mickiewicz, J. Słowacki, Z. Krasiński, J.W. Goethe, A. Puszkin), odpowiadając na zapotrzebowanie masowego widza, zawierał wizje, do realizacji których potrzebna była rozbudowana scenografia, efekty specjalne (→ diorama), maszyneria teatr. i regulowane oświetlenie. Nowością było wprowadzenie do tekstu d. zapisu akcji równoległej oraz zróżnicowanych psychologicznie postaci. Niektórzy (A. de Musset, C.K. Norwid) pisali d. psychologiczne przeznaczone do kameralnych inscenizacji. W XIX w. wraz z rozwojem realizmu ukształtował się → dramat obyczajowo-psychologiczny prezentujący skomplikowane wewnętrznie postaci, ukazujący nowe obyczaje, normy i środowiska społeczne. Dzięki → Wielkiej Reformie Teatru i awangardzie plastycznej d. przekształca się w scenariusz, partyturę, zapis pomysłu. W d. XX w. na pierwszy plan wysunęły się zróżnicowania stylowe, związane z przynależnością utworów do określonych nurtów: symbolizm, ekspresjonizm. Do charakterystycznych odmian d. występujących współcześnie należą: → dramat epicki, → dramat poetycki, d. groteskowy rozwijający się w ramach → teatru absurdu. Nowe media skorzystały z dorobku dramaturgii teatr., dostosowując formułę d. do swoich potrzeb (→ dramat radiowy, → dramat telewizyjny). Wiele elementów struktury dramatu znajduje się w scenariuszach film. Zob. też: egzemplarz.
« powrót