O sztukach wszelakich - Bim Bom

Bim-Bom, polski teatr i kabaret studencki, działający 1954–60 w Gdańsku.

Bim-Bom, pol. teatr i kabaret studencki, działający 1954–60 w Gdańsku; był forpocztą przemian w sztuce, m.in. >Drugiej Reformy Teatru w Polsce. Teatr tworzyli m.in.: J. Afanasjew, W. Bielicki, Z. Ciesielski, Z. Cybulski, J. Fedorowicz, B. Kobiela, E. Pałłasz, T. Wojtych; poszukiwali oni nowych form teatralnych; literaturę opisową i wielosłowie zastępowali lakonicznością, zwięzłością, metaforą i pantomimą; cechowała ich pomysłowość inwencji inscenizacyjnej i bogactwo środków wyrazu; stworzyli teatr znaku plastycznego (>teatr plastyków), z metaforą budowaną obrazem; programy cechowały: celność i trafność obserwacji, pełen dobrego smaku i kultury dowcip; w środowisku akademickim teatr manifestował „radość życia”. Bim-Bom stanowił kierunkowskaz ideowy dla młodzieży (godność narodowa, szacunek dla człowieka, chęć naprawiania świata). Dorobek Bim-Bom stanowią, m.in. spektakle: Acha 1955, Radość poważna 1956, Toast 1957, Droga 1964, Wynalazek 1965, Krzyżówka 1967, Kukły i Maczuga 1970 (na podstawie twórczości F. Garcii Lorki). Oprócz tych całościowych programów, powstawały tzw. "składanki" okolicznościowe będące montażem monologów, dialogów, blackoutów i piosenek.

"Jaki Bim-Bom? Bimbają sobie czy to jest bim bom z Londynu? O co chodzi?" - wspomina Andrzej Wajda

M. Kochanowski Radość poważna, Gdańsk 1989.
« powrót
facebook