O sztukach wszelakich - Moskiewski Teatr Artystyczny
Moskiewski Teatr Artystyczny, (1898- ), od 1920 – jeden z najważniejszych teatrów świata. Zapoczątkował odnowę teatru rosyjskiego i europejskiego w ramach Wielkiej Reformy Teatralnej.
Moskiewski Teatr Artystyczny, (1898- ), od 1920 – [Moskowskij Chudożestwiennyj Akadiemiczeskij Tieatr (MChAT) ‘Moskiewski Artystyczny Akademicki Teatr im. Maksyma Gorkiego’], załozony przez Konstantego S. Stanisławskiego i Włodzimierza I. Niemirowicza-Danczenkę pod nazwą Teatr Artystyczny; zapoczątkował odnowę teatru rosyjskiego i europejskiego w ramach Wielkiej Reformy Teatralnej.
Tu i we własnych studiach teatralnych, została wypracowana metoda Stanisławskiego; wypracował kanon ambitnego repertuaru klasycznego oraz współczesnej dramaturgii — rodzimej (m.in. prapremiery dramatów A.P. Czechowa i M. Gorkiego) i obcej. Znaczące premiery m.in.: Car Fiodor A. Tołstoja (1898), Mewa i Wiśniowy sad A.P. Czechowa, Niebieski ptak, M. Maeterlinck, Juliusz Cezar, Otello , Hamlet (w reż. Gordona Craiga) Wiliama Szekspira.
Moskiewski Teatr Artystyczny miał duże znaczenie w rozwoju realistycznego i naturalistycznego teatru; w ich inscenizacjach dominowała staranność w opracowaniu wszystkich elementów scenicznych.
Moskiewski Teatr Artystyczny włączył do programu działalność pedagiczną realizowaną we własnych studiach teatralnych; wykształcił kilka pokoleń wybitnych aktorów a zwłaszcza reżyserów, którzy poszukiwali nowych form scenicznych i metod pracy artystycznej, m.in.: Wsiewołoda Meyerhold, J. Wachtangow, N. Jewreinow, Michaiła Czechow; ze Stanisławskim współpracowali również Polacy: Ryszard Bolesławski, Juliusz Osterwa, Arnold Szyfman.
Tu i we własnych studiach teatralnych, została wypracowana metoda Stanisławskiego; wypracował kanon ambitnego repertuaru klasycznego oraz współczesnej dramaturgii — rodzimej (m.in. prapremiery dramatów A.P. Czechowa i M. Gorkiego) i obcej. Znaczące premiery m.in.: Car Fiodor A. Tołstoja (1898), Mewa i Wiśniowy sad A.P. Czechowa, Niebieski ptak, M. Maeterlinck, Juliusz Cezar, Otello , Hamlet (w reż. Gordona Craiga) Wiliama Szekspira.
Moskiewski Teatr Artystyczny miał duże znaczenie w rozwoju realistycznego i naturalistycznego teatru; w ich inscenizacjach dominowała staranność w opracowaniu wszystkich elementów scenicznych.
Moskiewski Teatr Artystyczny włączył do programu działalność pedagiczną realizowaną we własnych studiach teatralnych; wykształcił kilka pokoleń wybitnych aktorów a zwłaszcza reżyserów, którzy poszukiwali nowych form scenicznych i metod pracy artystycznej, m.in.: Wsiewołoda Meyerhold, J. Wachtangow, N. Jewreinow, Michaiła Czechow; ze Stanisławskim współpracowali również Polacy: Ryszard Bolesławski, Juliusz Osterwa, Arnold Szyfman.
« powrót